Guido Legnante

Role: Associate Professor
Email: legnante@unipv.it
Telephone: +39 0382 984367
CV file: [ita]
complete list of publications: [Download]

 

 

Courses


Elezioni e opinione pubblica
Marketing politico,comunicazione istituzionale e media
Opinione pubblica e media analysis

Office hours


Giovedì, ore 11.00-13.00.
AVVISO RICEVIMENTO STUDENTI PROF. LEGNANTE
A causa di altri impegni accademici fuori sede, il ricevimento studenti di giovedì 25 gennaio (ore 11-13) è anticipato a mercoledì 24 gennaio, ore 9.00-11.00.
Riprenderà regolarmente giovedì 1 febbraio.
Il docente resta sempre disponibile in altre date e orari su appuntamento (legnante@unipv.it)

Prossimi appelli


Elezioni e opinione pubblica  Mercoledi 31/01/2018 09:00 Aula: Da definire
Elezioni e opinione pubblica  Giovedi 15/02/2018 09:00 Aula: Disegno
Elezioni e opinione pubblica  Martedi 27/03/2018 09:00 Aula: Studio del docente
Elezioni e opinione pubblica  Giovedi 31/05/2018 09:00 Aula: B
Elezioni e opinione pubblica  Martedi 19/06/2018 09:00 Aula: Da definire
Elezioni e opinione pubblica  Martedi 03/07/2018 09:00 Aula: Da definire
Elezioni e opinione pubblica  Martedi 04/09/2018 09:00 Aula: A
Elezioni e opinione pubblica  Mercoledi 19/09/2018 09:00 Aula: Da definire

Biography


Guido Legnante, PhD at the European University Institute, is Associate professor of Political Science at the University of Pavia, where he is President of the inter-faculty Degree in Communication and teaches courses on electoral studies, public opinion and political communication. He is member of the research groups ITANES (Italian National Election Studies) and NEPOCS (Network of European Political Communication Scholars). His studies are focused on voting, electoral behaviour, representation, public opinion, electoral campaigns. He published many articles in journals and edited books and the books Città al voto (with G. Baldini, 2000), Alla ricerca del consenso (2004), Il cittadino-elettore in Europa e America (edited with R. Mannheimer and P. Segatti, 2009).


Academic curriculum


President of the Inter-Faculty Degrees in “Communication, Innovation and Multimedial Studies” (first level) and “Professional Communication and Multimedial Studies” (second level)
• Professor (II fascia), SPS/04 (Scienza Politica) (since 2007)
• Researcher, SPS/04 (Scienza Politica) (since 2005)
Ph.D. in Political and Social Sciences, European University Institute of Fiesole, thesis on Alla ricerca del consenso. Il “mercato elettorale” visto dai parlamentari italiani (2002)

Member of:
• Itanes (Italian National Election Studies) research group (since 1998)
• Network of European Political Communication Scholars (NEPOCS)
• Standing Group Sisp on “Public opinion and political behaviour”
• Standing Group Sisp on “Parliament, rappresentation and legislative processes”
• Standing Group Ecpr on “Public opinion and electoral behaviour in a comparative perspective”
• Editorial Council of the journal Comunicazione Politica (dal 2009)
• Editorial Council of the journal Polena (dal 2009)

Past member of:
• Editorial Board of the RISP (Rivista Italiana di Scienza Politica) (2003-2009)
• Editorial Board of the Quaderni di Scienza Politica (2000-2003)
• Scientific Board of the SISE (Società Italiana di Studi Elettorali) (2004-2010)

Teaches at the University of Pavia the courses on:
• “Elections and public opinion”
• “Analysis of the public opinion”
• “Public opinion and media”
• “Political marketing and media”

Current research interests:
1) voting (electors – campaigns)
2) electoral behaviour (volatility – local voting – general elections)
3) rapresentation (élite and mass perceptions – linkage - personalization)
4) political participation (voting – information – media consumption)
5) public opinion (personalization- thematization - stability - participation)
6) electoral campaigns (supply – thematization - bias - personalization - effects)

He published more than 70 articles in journals and edited books (both national and international)
and the books Città al voto. I sindaci e le elezioni comunali (with G. Baldini, Il Mulino, 2000); Alla ricerca del consenso. Il “mercato elettorale” visto dai parlamentari italiani (Angeli, 2004); Il cittadino-elettore in Europa e America. Studi in onore di Giacomo Sani (edited with R. Mannheimer and P. Segatti, Il Mulino, 2009).